Laboratoria Laboratorium Symulatora Siłowni Okrętowych
Symulator Siłowni Okrętowej uruchomiony na Wydziale Mechanicznym Politechniki Morskiej w Szczecinie w 2020 roku mależy do narzędzi dydaktycznych najnowszej generacji. Stanowi on kontynuację wykorzystania symulatorów w procesie dydaktycznym zapoczątkowaną w 1981 roku symulatorem firmy NorControl (obecnie: Kongsberg) w obiekcie dydaktycznym przy ul. Wały Chrobrego 1-2. Który podlegał sukcesywnym modernizacjom. Przenosiny Wydziału do nowego obiektu dydaktycznego oraz ustawiczne unowocześnianie technologii wykorzystywanych w instalowanych na statkach urządzeniach energetycznych stały się impulsem do zakupienia kolejnego symulatora pozwalającego na poszerzenie możliwości dudaktycznych symulatora wcześniej posiadanego. Nowy symulator wypełniając aktualne wymogi międzynarodowe jest narzędziem szkoleniowym, które umożliwia przekazywanie studentom wiedzy na najwyższym poziomie zawodowym.
Producentem symulatora jest światowy lider – firma Kongsberg, która jest jednocześnie czołowym dostawcą technologii w dziedzinie automatyki okrętowej. Wszystkie symulatory firmy Kongsberg spełniają wymagania STCW. Co więcej, każda wersja eksploatacyjna siłowni zamodelowana w symulatorach ww. firmy uzyskała certyfikat zgodności Towarzystwa Klasyfikacyjnego DNV GL jako symulator klasy A oparty na najnowszych standardach certyfikacji DNV GL.
- kontenerowca typu Pana-max o pojemności 4200 TEU (będący podstawowym obiektem symulatora operacyjnego), który jest napędzany elektronicznie sterowanym wolnoobrotowym silnikiem Wärtsilä 12RT-flex82C o mocy 54 240 kW przy 102 obr./min.
- zbiornikowca typu Suezmax Crude Oil Carrier o nośności 152 000 DWT napędzany nowoczesnym, elektronicznie sterowanym wolonobrotowym silnikiem MAN 6S70ME-C o nominalnej mocy 18 660 kW przy 91 obr./min.
Symulator operacyjny (Full-Mission ERS):
- pomieszczenie centrali manewrowo-kontrolnej - ECR (Engine Control Room),
- pomieszczenie siłowni (Engine room),
- pomieszczenie awaryjnego zespołu prądotwórczego (Emergency Diesel Generator).
Symulator operacyjny – Engine Control Room - Centrala Manewrowo-Kontrolna
Stanowisko manewrowe głównego układu napędowego statku (zdjęcie w poprzednim akapicie) oraz widok na GTR - Główną Tablicę Rozdzielczą (zdjęcie powyżej).
Moduł BigView – czyli siłownia "w pigułce"
Symulator graficzny:
- przygotowania statku – siłowni do ruchu,
- manewrowanie w porcie i na pełnym morzu.
- jazda morska – pływanie w różnych warunkach pogodowych i odmiennych strefach klimatycznych,
- zatrzymywanie pracy silników i postój w porcie lub na kotwicy,
- uruchamianie i utrzymywanie w ruchu systemów siłowni oraz instalacji okrętowych,
- sytuacje awaryjne, diagnozowanie zakłóceń w pracy siłowni, urządzeń lub inne wypadki statku.
Stanowiska symulatora graficznego wykorzystywane podczas nauki indywidualnej